Мерчандайзинг в аптеці
Аптекам тепер доводиться докладати значних зусиль щоб завоювати постійних клієнтів, підтримувати конкурентоспроможність і досягати максимального прибутку.
Одним з найбільш доступних засобів для досягнення цих цілей є застосування аптеками елементів мерчандайзингу.
На Заході вже давно проводяться дослідження в області мерчандайзингу, які довели, що на поведінку потенційного клієнта можна вплинути безпосередньо на місці продажу. Зовнішній вигляд аптеки, розташування рекламних матеріалів у залі, гармонійне оформлення вітрин можуть значно підвищити рівень продаж.
Одним з елементів впливу на відвідувача є створення привабливого зовнішнього вигляду аптеки, її інтер'єру, планування торгового залу з урахуванням факторів психології.
При створенні інтер'єру аптечна організація повинна створювати свій неповторний фірмовий стиль.
Фірмовий стиль - сукупність графічних, колірних, акустичних, відео-прийомів, що забезпечують єдність і запам'ятовуваність відповідного закладу.
Процес купівлі відвідувача стає простіше і приємніше, якщо він має можливість відразу побачити на вітрині всі товари і вибрати те що йому треба. Відвідувач аптеки відчуває себе вільним у виборі. Певна частка покупців боїться подолати психологічний бар'єр. І вони не хочуть залежати навіть від думки провізора. Цим людям простіше подивитися на вітрину і самостійно прийняти рішення про покупку. За правильної викладки товару покупець може заощадити свій час і обійтися без консультацій.
Територіальне розташування аптеки також має бути враховане. Для відвідувачів аптек «благополучних» спальних районів найважливіше значення має рівень сервісу. В аптеках «спальних» районів ситуація інша. Потік покупців формується значною мірою місцевими жителями і боротьба йде за постійного покупця. Більше уваги приділяється ціновій політиці, але це той етап боротьби за покупця, на якому зупиняються більшість аптек, розташованих у «спальних» районах.
Основний принцип мерчандайзингу - все повинно доступно, привабливо і зручно для покупця. Тобто принципи викладки потрібно добре продумати, методика викладки має бути досить простою, без нагромаджень.
Закони успішного мерчандайзингу:
Закон запасу - всі викладені товари мають бути забезпечені як мінімум триденним запасом.
Закон презентації або правило повторення - одне найменування товару має бути представлено в декількох одиницях.
Правило балансу - товари однієї товарної групи повинні розташовуватися горизонтально по одній лінії симетрично відносно один одного.
Правило цінників - ціна на виставлений товар обов'язково має бути вказана. Причому ціна повинна розташовуватися на кожній упаковці з лівого боку.
Правило корпоративного блоку - препарати приблизно одного спектра дії, особливо відомих виробників, треба викладати корпоративними блоками.
Правило дублювання - блоки з лідируючих позицій мають займати площу в 2 рази більше, ніж інші викладені групи.
Правило порядку - на кожній точці продажу має дотримуватися певний порядок брендів.
Правило пріоритетного місця - найбільш продавана і прибуткова продукція має розташовуватися на пріоритетному місці. Загальна рекомендація по визначенню пріоритетності розташування - вона поруч із провізором, трохи правіше його на висоті 120-170 см. від підлоги (тобто на рівні очей.)
Психологічні особливості сприйняття інформації відвідувачами аптек:
- Краще запам'ятовується та інформація, яку побачили в останню чергу;
- Погляд покупця, як правило, ковзає по вітрині в напрямку зліва направо, тому останньої інформацією буде та, яка перебувати у вітрині з правого боку;
- З усіх ярусів вітрини обов'язково потрапляє в поле зору покупця тільки той, який розташований безпосередньо на рівні очей споживача.
Кольорова гама аптеки потенційно впливає як на сприйняття споживачів, так і на їх поведінку.
Взаємозв'язок колірних сполучень і відчуттів
- Зелений - заспокійливий
- Зелений + фіолетовий - ірреальне
- Зелений + помаранчевий - радісне
- Зелений + чорний - тяжкий
- Зелений + білий - прохолодне, стримане, чисте
- Зелений + коричневий - спокійне, природне
- Жовтий - життєрадісний
- Жовтий + жовто-зелений - освіжаюче і життєрадісне
- Жовтий + синювато-зелений - холодне і заспокійливе
- Жовтий на чорному - суворе
- Чорний на жовтому - привабливе, помітне
- Червоний - збудливий
- Червоний + синій - динамічне, життєстверджуюче
- Червоний + чорний - гнітюче
- Червоний + білий - неорганічне, жорстке
- Синій - холодний
- Синій + помаранчевий - живе, збудливий
- Синій + зелений - холодне, нерухоме
- Синій + чорний - нежиттєвий
- Синій + білий - прохолодне, чисте
Таким чином, маніпуляція барв дозволяє управляти почуттями і настроєм як відвідувачів, так і персоналу аптечної організації.
Отже, для вдосконалення роботи аптеки постійно потрібно аналізувати всі аспекти інтер’єру і викладки товару. В результаті ця робота не буде марною, а забезпечить вам збільшення обороту товару.